כללי

איך לבדוק שמצבר תקין

מצבר וולטה START STOP

ישנן מספר דרכים לבדוק את תקינות המצבר ברכב. ראשית, יש לבדוק את מפלס הנוזל במצבר – מפלס הנוזל, שהוא מים ממולאים או חומצת גופרית במצברים קונבנציונליים, צריך להיות בין הסימונים של המינימום והמקסימום. מפלס נמוך מדי עלול להיות סימן לבעיה במצבר. כמו כן, חשוב לבדוק את מצב המהדקים החיוביים והשליליים של המצבר – הם צריכים להיות מוצקים, צמודים היטב ונקיים מקורוזיה.

 

להחלפת מצבר עד הבית לחצו או חייגו: 2648*

    למחירים והזמנות: מצבר לרכב מחירים

     

    בדיקת תקינות מצבר בזמן הפעלת מנוע

    בזמן הפעלת המנוע, מד המצבר ברכב אמור להראות טעינה מלאה. טעינה חלקית עשויה להצביע על תקלה במצבר. גם התנהגות לא תקינה של מערכות הרכב כמו קשיים בהתנעה, אזהרות למערכות החשמל וכדומה, יכולות להעיד על בעיה במצבר. מכשיר פשוט שנקרא מד מצבר, שמחובר למצבר, בודק את המתח והעמידה בעומס ויכול לסייע בזיהוי מצבר כמעט ריק או פגום.

    בדיקת גיל המצבר

    נוסף על כך, חשוב לקחת בחשבון את חיי השירות של המצבר. מצברים אמורים להחזיק במצב טוב במשך 3-5 שנים. אם המצבר מבוגר יותר, כדאי לשקול את החלפתו. במוסכים מקצועיים ניתן לבצע בדיקות מעמיקות יותר באמצעות ציוד מתקדם, אשר יכול לזהות תקלות משמעותיות במצבר. מעקב ובדיקות תקופתיות של המצבר חשובים על מנת לגלות בעיות בזמן ולמנוע נזקים או תקריות של כשל והיתקעות הרכב ללא יכולת התנעה.

    איך בודקים את גיל המצבר?

    יש מספר דרכים לבדוק את גיל המצבר ולקבל מושג על טווח אורך החיים הצפוי שלו ברכב:

    תאריך ייצור על גוף המצבר – על מרבית המצברים מוטבע תאריך הייצור במבנה קוד תאריך. לדוגמה קוד כמו 01822 פירושו מצבר שיוצר בשבוע ה-18 של שנת 2022. זה יכול לתת לכם רמז לגיל המצבר.
    צ'יפ זיכרון על המצבר – מצברים מתקדמים יותר עשויים להיות מצוידים בצ'יפ זיכרון המכיל נתונים כמו תאריך הייצור, סוג וקיבולת המצבר. ניתן לקרוא אותו בעזרת כלי מיוחד בתחנות השירות.
    דרך ספר הרכב/חוברת הרכב – אם המצבר מקורי של היצרן, לעיתים יש פרטים עליו בחוברת הרכב או ברישומים של תחנת השירות.
    שאילת נתונים אצל יצרן הרכב – במקרים מסוימים, ניתן לקבל מידע על תאריך התקנה ראשונה של מצבר מקורי ישירות מיצרן הרכב.

    האם צריך לפרק את המצבר כדי לבדוק אותו?

    לא, אין צורך לפרק את המצבר כדי לבדוק אותו. ניתן לבצע בדיקות יסודיות למצבר כשהוא שלם ומחובר לרכב.

    רוב בדיקות המצבר נעשות כשהוא נשאר מחובר לרכב ולמערכת החשמל. הבדיקות הבסיסיות כוללות:

    ביקורת חיצונית – בדיקת מפלס הנוזל, חיבורים הדוקים, היעדר קורוזיה חיצונית וחיבורים רפויים.
    מדידת מתח – בעזרת מדי מתח דיגיטליים ניתן למדוד את המתח הנוכחי של המצבר.
    בדיקת טעינה – מד המצבר ברכב ובעזרת התנעת המנוע ניתן לבחון אם המצבר נטען כראוי.
    בדיקת עומס – בעזרת מכשיר בודק מצברים ניתן לבצע בדיקת עומס לזיהוי רמת ריקון/טעינה של המצבר.
    בדיקת התנגדות פנימית – שיטה מקצועית יותר בעזרת מכשיר בודק התנגדות לזיהוי בלאי במצבר.
    רק במקרים נדירים של מצברים משומשים מאוד, נזילות או חשד לתקלה פנימית, עשוי להיות צורך בפירוק ובדיקה יסודית עוד יותר. למרבית בדיקות מצבר שגרתיות אין כל צורך בפירוקו, והבדיקות יכולות להתבצע כשהמצבר שלם ומחובר ברכב.

    להחלפת מצבר עד הבית

      השלכת מצברים ישנים באחריות

      בדיקת מצבר אצל איש מקצוע

      כשמדובר בבדיקת מצבר אצל איש מקצוע במוסך או בחנות מצברים, התהליך יכול להיות מקיף ויסודי יותר. להלן כמה מהשלבים שאיש מקצוע עשוי לבצע:

      ביקורת חיצונית של המצבר – איש המקצוע יבדוק את המצבר באופן ויזואלי מבחוץ, יחפש סימני נזילות, נזקים חיצוניים, חיבורים רופפים, קורוזיה וכדומה.
      בדיקת רמת הנוזלים – במצברים קונבנציונליים יבדוק שרמות הנוזל (חומצת מצבר) נכונות בכל התאים.
      בדיקת המתח – בעזרת מדי מתח דיגיטליים מדויקים יבדקו את המתח במצב עומס ובמצב פריקה.
      בדיקת עומס חשמלית – יחברו את המצבר למכשיר בדיקה מקצועי שיעמיס עליו זרם חשמלי גבוה, כדי לבדוק עמידתו בעומס וזיהוי הידרדרות בתאים.
      בדיקת התנגדות הפנימית – בדיקה מתקדמת באמצעות מכשיר מיוחד שבודק את ההתנגדות הפנימית של המצבר, מדד חשוב לבלאי ותקינותו.
      בדיקת דליפת זרם – חיבור למכשיר שבודק אם יש דליפה של זרם חשמלי חיצונית מהמצבר, שעלולה לרוקן אותו.
      בדיקת קיבולת – ביצוע "טעינה לעומס" למצבר ובדיקה של קיבולת האנרגיה שלו לפי משך הזמן עד שהתרוקן לחלוטין.
      לאחר הבדיקות המקיפות, איש המקצוע יוכל לקבוע באופן די מדויק את מצב המצבר, אם הוא פגום וזקוק להחלפה, או לתת המלצות לתיקון/טיפול נדרש.

      למה חשוב לבדוק את תקינות המצבר

      חשוב לבדוק את תקינות המצבר ברכב מכמה סיבות עיקריות:

      חשיבות להתנעת המנוע – מצבר תקין וטעון היטב הוא קריטי להתנעה חלקה של המנוע. מצבר חלש או פגום עלול לגרום לקשיי התנעה, דעיכת המנוע או אי יכולת להתניע כלל.
      תפקוד תקין של מערכות חשמליות ברכב – מצבר הוא מקור החשמל העיקרי לכל המערכות החשמליות והאלקטרוניות ברכב כמו תאורה, מערכת השמע, מחשבים וחיישנים. מצבר לקוי יגרום לתקלות במערכות אלו.

      • מניעת נזקי התרוקנות – התרוקנות מלאה של המצבר עלולה לגרום לו נזק בלתי הפיך. בדיקות תקופתיות ימנעו מצב כזה.
      • חיסכון בעלויות – מצבר לקוי יתרוקן ויצריך החלפה לעתים קרובות. מצבר תקין מאריך את חייו ומחסך בעלויות החלפה
      • איתור בעיות מערכתיות – לעתים מצבר שמתרוקן במהירות יכול לרמז על תקלה אחרת במערכת החשמל או המטען ברכב. בדיקות יסייעו באיתור המקור לבעיה.
      • בטיחות – מצבר לקוי עלול להוביל למצבים מסוכנים כגון כיבוי מערכות בטיחות, אובדן שליטה או היתקעות לא רצויה.
      • מניעת נזקי התחממות יתר – מצברים לקויים עלולים להתחמם באופן קיצוני ולהוות סיכון לשריפה או התפוצצות. לכן, בדיקות תקופתיות של מצבר הרכב על ידי בעל המקצוע המתאים חשובות מאוד לצורך הפעלה תקינה ובטוחה של הרכב, חיסכון בעלויות והארכת חיי השירות.