מצבר עד הבית

מה ההבדל בין מצבר לסוללה?

ההבדל בין מצבר לסוללה

מהו מצבר וכיצד הוא פועל?

מה ההבדל בין סוללה למצבר לרכב

ידעת שאפשר להזמין החלפת מצבר עד הבית?

להבין את הכימיה

המצבר מורכב משתי אלקטרודות, כלומר האנודה והקתודה, אשר טבולות בתמיסת אלקטרוליט. האנודה עשויה בדרך כלל ממתכת תגובתית, כגון אבץ, בעוד שהקתודה מורכבת מחומר שיכול לקבל אלקטרונים, כגון מנגן דו חמצני. כאשר המצבר מחובר למעגל, מתרחשת תגובה כימית באנודה, הגורמת לאבץ להתחמצן ולשחרר אלקטרונים. אלקטרונים אלה זורמים דרך המעגל ויוצרים זרם חשמלי. במקביל, בקתודה מתרחשת תגובת ההפחתה כאשר המנגן דו חמצני מקבל את האלקטרונים ומתחבר עם יוני מימן מתמיסת האלקטרוליט.

תוחלת חיים מוגבלת

מאפיין חשוב וקבוע של מצברים הוא תוחלת החיים המוגבלת שלהם. זה נובע מהטבע הבלתי הפיך של התגובות הכימיות המעורבות. כשהמצבר מתרוקן, המאגרים מתכלים, ובסופו של דבר מגיעים לשיווי המשקל הכימי, מה שהופך את המצבר ללא מסוגל לייצר זרם חשמלי. לאחר שהמצבר התרוקן לחלוטין, לא ניתן להטעין אותו מחדש ויש להחליפו.

מהו מצבר משני וכיצד הוא פועל?

מצבר משני, המכונה גם מצבר נטען, הוא סוג של מצבר שניתן להטעין ולעשות שימוש חוזר מספר פעמים. בניגוד למצבר לרכב, מצברים משניים נועדו להיות חלופה שיכולה לעזור בעת תקלות בטווח הארוך. מצברים אלו פועלים על בסיס תגובות כימיות הפיכות, המאפשרות להטעין אותם מחדש על ידי הפעלת זרם חשמלי חיצוני.

מצבר רכב – העוגן החשמלי של מכוניתך

המצבר הוא לב ליבו של מערכת החשמל ברכב. הוא דואג לאספקת כוח חשמלי להנעת המנוע, תאורה, מולטימדיה ועוד מערכות רבות. דמיינו לכם יום שבו אתם יוצאים לעבודה והמכונית לפתע לא מתניעה – כל הפעולות היומיומיות פתאום משתבשות. נו, אתם מבינים שאסור לזלזל במצבר טוב!

ברוב המכוניות, המצבר הוא סוללה עופרת-חומצה (מצבר ראשוני) שאינה ניתנת לטעינה חוזרת. יש גם מצברי ליתיום-יון (Li-ion) חדישים יותר שנטענים מחדש אך עדיין מוגבלים במספר המחזורים.

מאבדים טעינה? כנראה הגיע הזמן להחלפת מצבר

המצבר נחשף באופן קבוע לפריקות וטעינות חוזרות – חלקן מהירות וחזקות, חלקן ארוכות טווח. עם הזמן, המתח החשמלי של המצבר יורד בהדרגה עד שהוא מגיע ל"סוף הדרך" ומתקשה לספק את הזרם הדרוש להנעת המנוע.

סימנים שמעידים על תקלה במצבר

  • קושי בהנעה / מנוע מסרב להידלק
  • אורות, צופר ואביזרי עזר חלשים
  • שינויי מתח במערכות המכונית

בשלב הזה אין ברירה אלא להחליף את המצבר הישן בחדש ועוצמתי. מומלץ לבדוק את גיל המצבר לפחות אחת ל-3 שנים ולקנות מצבר איכותי

מחירו של מצבר לרכב

מחירו של מצבר לרכב הוא גבוהה בהרבה ממחיר של סוללה נטענת רגילה. התפקיד של כל אחד מהם שונה בתעלית. עם זאת, קיימות סוללות נטענות שמחירם זהה למצבר לרכבים, כמו בכלים נטענים וכדומה.

מצבר מתרוקן? נעזרים בסוללת התנעה נטענת

לפעמים המצבר נכנס למצב של פריקה עמוקה (או התרוקנות) באופן פתאומי בלי התרעה מוקדמת. במקרים כאלה מציעים את סוללת ההתנעה הנטענת (הידועה גם כ"מקפיץ"). זו סוללת ליתיום-יון עוצמתית שיכולה לספק מתח גבוה וזרם חזק במיוחד כדי להניע את המנוע ולהמשיך בנסיעה.

הסוללה פועלת באמצעות התקעה לשקע ה-OBD ברכב (אותו שקע שמשמש מכונאים לאבחון בעיות חשמליות). המכשיר מזהה מצב "מצבר חלש" ומיידית מתחיל לספק זרם חשמלי חזק שמספיק להתנעת המנוע.

יתרונות סוללת התנעה נטענת:

  • קלה, קומפקטית וניידת
  • שימוש קל ומהיר ללא המתנה לטכנאי או גרירת הרכב
  • אפשרות טעינה חוזרת אינסופית
  • מתאימה לרוב דגמי הרכב
    כדאי מאוד לשאת סוללת התנעה בתא המטען, למקרי חירום של תקלה במצבר. היא עוזרת לך לחזור במהרה לנסיעה ללא עיכובים וטרדות. ואל דאגה, השימוש בה לא יזיק לרכב או למצבר המקורי.

אז חברים, שיהיו לכם תמיד מצברים טעונים וסוללות התנעה זמינות! שנסיעה מהנה וחסרת דאגות 🚗

מה ההבדל בין סוללה לבין מצבר לרכב

הבדלים עיקריים בין סוללה למצבר לרכב:

1. יכולת אספקת זרם חשמלי – מצבר הרכב יכול לספק זרם חזק הרבה יותר מאשר סוללה רגילה. הוא תוכנן כדי להניע מנוע בעל הספק גבוה וכושר עבודה אינטנסיבי. בסוללה הזרם המופק חלש בהרבה.

2. גודל ומשקל – מצבר הרכב גדול הרבה יותר, במשקל של 15-30 ק"ג. סוללה קטנה וקלה הרבה יותר.

3. אופן הטעינה – מצבר נטען בצורה אחרת מהסוללה. ברכב המצבר נטען באמצעות מערכת הטעינה של הרכב הכוללת אלטרנטור ומסדר זרם. סוללה נטענת ישירות ממקור חשמל חיצוני.

4. מבנה כימי – התגובות הכימיות במצבר ובסוללה שונות. מצבר הרכב מכיל תמיסת חומצה גופריתית ריכוזית בעוד סוללה מורכבת בעיקר מליתיום ואבץ.

5. תוחלת חיים – מצבר נועד ל5-6 שנות שימוש. סוללות ניידות לרוב ישרתו קצת פחות מזה. מנגד, מצבר לא ניתן לטעינה חוזרת, בניגוד לסוללות נטענות.

בקיצור – מצבר רכב הוא מקור כוח עצום בהרבה, המותאם במיוחד להפעלת כלי רכב כבדים.